Tuesday, January 7, 2014

Sabah: Part 3 ( Tunku Abdul Rahman National Park - Muzium Sabah - Tanjung Aru - Tanjung Aru Perdana Park )

Assalamualaikum.

Perghhh..Lama gila tak update blog. Tak tau la ada orang baca ka tak. So, memandangkan sekarang tengah free, aku nak sambung cerita aku kat Sabah yang tak habis2 lagi.

12 May 2013

So, hari ketiga, kitorang decide nak pegi snorkeling. Sangatlah rugi buat sapa-sapa yang datang Sabah tapi tak pegi pulau yang ada kat Sabah ni. Sebab mostly tourist datang Sabah sebab nak pegi pulau-pulau yang ada kat Sabah ni.

So, kitorang pegi waktu pagi and bawak bekal sendiri. Aku memang suggest bawak bekal, sebab makanan kat pulau memang confirm2 mahal. Kitorang just buat sandwich and beli nasi lemak for breakfast and lunch. By the way, macam kat Sarawak, Sabah pun jangan harap la korang nak cari roti gardenia. Memang tak dak.

Aku tau pasal benda ni pun bila aku nak pegi Miri dulu. Sebab twin aku pesan suruh beli roti gardenia. And tak pelik bila korang nak pegi Sabah and Sarawak ramai orang akan beli roti gardenia kat airport sebab nak bawak balik Sarawak and Sabah.

Baru-baru ni aku ada baca pasal Air Asia tak benarkan satu family ni naik flight since diorang tak bawak surat beranak asal anak diorang. Okay, let me reminds you, kalau korang nak pegi Sabah or Sarawak make sure korang bawak kad pengenalan or surat beranak asal. Kalau tak korang xbley naik flight. And if korang lepas sekalipun kat semenanjung, korang xkan lepas kat imegresen Sabah and Sarawak. So make sure you have the original IC or birth certificate. And buat yang tak tau, dulu kalau korang nak pegi Sabah and Sarawak korang kena ada passport, tapi sekrang tak dah. IC and surat beranak dah cukup.

Okay tuh just general information. So, after dah siap buat bekal bagai kitorang pun bertolak ke Jesselton Point. Kat sini korang boleh pilih agent2 yang korang nak. And yes korang boleh tawar-menawar. Kalau student, dapat diskaun, so make sure bawak kad pelajar. Kalau bernasib baik, diorang xmintak pun. Kat sini korang bley sewa jacket keselamatan and snorkel gear. Aku xingat berapa diorang charge, tapi berpatutan la.

Korang bley pilih nak pegi berapa pulau. Tunku Abdul Rahman National Park ni ada 5 pulau, Pulau Gaya, Sapi,Manukan,Mamutik and Sulung. Tapi kitorang just pegi dua pulau ja, pulau sapi and mamutik. Harga dia xsampai RM50 rasanya, termasuk dengan jaket keselamatan and snorkel gear. Kalau banyak pulau korang nak pegi so harga dia berbeza.

So, lepas dah buat bayaran semua kitoang pun naik la bot ke sapi dulu. Pulau Sapi sangat best, memang aku suggest pegi. Air dia sangat2 jernih. Korang bley tengok coral yang sangat lawa kat sini. Tapi make sure jangan datang awal sangat, sebab time tuh air cetek, so tak boleh snorkeling. sebabnya nanti orang akan pijak coral and sangat sakit okay. Oh, bila korang sampai kat pulau tuh, untuk masuk korang kena bayar RM3 setiap orang. Kat pulau pun boleh sewa snorkel gear and jaket keselamatan. Buat yang reti berenang, xpayah sewa jaket pun xpa.hehehehhe...

Then after dah boring kat sini, kitorang tunggu boat untuk ke pulau mamutik. Pulau Mamutik pun best, bley tengok coral, tapi time kitorang datang, banyak sampah plak. Terus jadi xbest. hahahahhaa

So, after dah penat mandi, kitorang pun balik semula ke jesselton point. And disebabkan flight twin aku petang tuh, terus kitorang pegi airport hantar dia. After that, disebabkan aku ada banyak lagi masa, so kawan aku Nad, bawak pegi Muzium Sabah. Well thats sound boring, but it wasn't. Believe me. Korang at least kena pegi sekali Muzium Sabah ni.

Yes, aku memang selekeh skit time ni. Abaikan. Haha.. Since Muzium Sabah ni tutup pukul 5 rasanya, lepas tuh kitorang decide pegi tengok sunset kat Tanjung Aru. Well, this is the best place to see sunset I told you. Pastikan kamera anda ada full battery and memory.

It is stunning isn't it? Time tuh rasanya macam nak buat time lapse ja. Sebab cantik sangat sunset kat sini. Kitorang dinner pun kat sini. Jangan risau, kedai makan memang banyak kat sini. Lepas dah habis tengo sunset, kitorang decide nak pergi Perdana Park. Perdana Park ni xda jauh mana pun dari Tanjung Aru. Tapi time kitorang nak keluar dari sini, ada kereta mana plak tah block keta kawan aku ni. Pergh, jenis style tak tinggal number phone plak tuh. Memang sakit hati. Nasib baik ada orang yang tolong kami cari owner kereta tuh. So, nasib baik tak terlepas nak tengok musical fountain.

Nak masuk kat perdana park ni kena bayar RM 1 ja rasanya. Persembahan dia aku xingat pulak pukul berapa. Rasanya pukul 8 malam kot. Hehehe.. dah lama, so mmg tak ingat.

So dah puas tengok musical fountain, kitorang terus balik rumah sebab dah penat sangat-sangat. Esok tuh flight aku pagi kul 7. Memang sepanjang perjalanan tido ja. hahahaha..